Du må logge inn for å opprette emner og besvare eksisterende forum-tråder.

Gjør alt du kan - og mer til, før du søker hjelp!

Hei, jeg er en av redaktørene her på Boldbooks. Jeg har et velment tips og et hjertesukk til alle som søker bistand i form av manuskonsultasjon og redaktørbistand: Når du omsider har skrevet ferdig et førsteutkast, ikke send det prompte avgårde. Følg heller de urgamle rådene og la førsteutkastet ditt ligge i fred i minst noen uker. Så tar du det frem igjen og leser. Grundig og så kritisk du kan. Du vil da ganske så sikkert se at manus er både ustrukturert, at det har logiske brister, at karakterer er endimensjonale, at språket har svakheter og i verste fall at historien overhodet ikke henger sammen.

Da er det én ting å gjøre, og det er å starte med den første omskrivingen av førsteutkastet ditt. Jobb så mye og så godt du kan, og bedre enn det. Test dialogene dine enten ved å uttale dem høyt, eller ved å tenke dem. Ville ekte mennesker ha snakket slik? Har du skildret følelser på en levende og nær måte? Har du skapt en protagonist leseren vil heie på?

Det finnes ingen -absolutt ingen- forfattere som leverer fra seg et førsteutkast som går rett i trykken. Desto mer du jobber med manus før du leverer det fra deg, desto lettere og bedre blir runden(e) du må gå med redaktør. Husk: det er ikke, det skal ikke, og det har aldri vært lett.

Lykke til!

Gode tips her! Billigere blir det jo også. Dumt å betale for redaktør hvis det er opplagte mangler i manus...

Noe er nok enklere å oppdage selv. F.eks. tipper jeg det er enklere å se logiske brister enn at en karakter er endimensjonal? For mange er dette et nytt uttrykk, og kanskje noe man aldri har reflektert over.

Jeg har nettopp vært på et boktreff. Dessverre for forfatterne var det få som møtte opp, bedre for meg og et par andre, vi fikk spørre om alt vi lurte på. Jo mer jeg spurte, jo mer brant jeg inne med enda flere spørsmål. Bl.a, de bruket ikke tegnekart eller "skjelett" som framdrift av boken. De skrev et førsteutkast og sendte inn til redaktøren. Er det sånn å forstå at boken blir til mens man skriver?

Jeg har skrevet en roman hvor jeg lagde kart, tidslinjer og full pakke, og jeg har skrevet en (som aldri blir ferdig) uten dette. Det er helt klart klokt å lage en viss oversikt for seg selv, spesielt om manus er på mange tusen ord. De som sier at "boken blir til mens man skriver" tror jeg tøffer seg. Jeg syns i alle fall at det er umulig å holde oversikten når manus bikker 30000 ord. Men igjen - alle har sin metode! Eller mangel på det 😉