Du må logge inn for å opprette emner og besvare eksisterende forum-tråder.

Plan?

Hvor begynner en med markedsføring? Hvordan gripe det an? Som mange er jeg uten begreper her. Med en plan, der ressurser setter rammer? Hvor mye må en regne med? Satse på hva?

Jeg fikk en gang høre at "veldig få kjøper en bok av en de ikke vet hvem er - den viktigste markedsføringen er derfor markedsføringen av deg selv".

Med det i bakhodet prøver jeg å være tilstede der hvor jeg tror mine kunder er, i diskusjonsforum, som foredragsholder på konferanser, i sosiale medier osv. Jeg "må vise meg frem", og ved å vise meg frem, presenterer jeg også hva kjøperen kan forvente når de kjøper boka.

Helt konkret har jeg i tillegg kjørt facebook-annonser for boka (tror ikke de genererte så mye salg, men jeg fikk høre "åja! den boka har jeg hørt om!" en gang, og det er jo markedsføring det også), jeg promoterte Facebook-eventet til boklanseringen,  jeg har egen Facebook-page (for meg som frilanser, riktignok, men det blir mye om boka mi der for tiden), jeg opprettet Instagram-konto for å vise litt mer av "personen bak boka", jeg har egen nettside, jeg har hatt en google ad, jeg har alltid med meg boka så når jeg prater med noen og de spør hva jeg gjør (veldig vanlig å spørre når du treffer på folk) kan jeg vise den frem (jeg har opprettet vipps-konto så lett å kjøpe). Jeg har også registrert boka i bokbasen, og jeg har fått en del bestillinger fra bokhandlere etc, ikke fra bokbasen, men direkte. Jeg er rimelig sikker på at de kun kontakter meg fordi de har sett boka i bokbasen. Dessuten kommer jeg ganske høyt oppe på google ved at andre nettbutikker har boka mi der.

Jeg har også holdt foredrag/presentasjoner - en presentasjon om hvordan gi ut bok uten forlag, og en presentasjon om temaet til boka (jeg har utgitt en fagbok, og dette var på en fagkonferanse). Disse foredragene har også generelt litt presse og litt oppmerksomhet - igjen markedsfører jeg ikke boka i seg selv, men mer meg og temaet rundt boka.

Jeg har ikke brydd meg med bokhandlere, og heller hatt egen nettside med salg fra den.

Jeg tror hvordan man skal markedsføre ting handler veldig mye om hva man selger, men som en grunnregel tror jeg at det ikke er dumt å ha i bakhodet at "veldig få kjøper en bok fra en de ikke vet hvem er".

Interessant! Høres rett ut, men ikke så lett å vri seg rundt til å markedsføre seg selv kjenner jeg, men det må antakelig til.

Man kan jo også kjøpe en markedspakke via BoldBooks, kan gjerne være greit hvis man er helt ny i gamet. Ellers mange gode tips fra Maja!